Bokanmeldelse av bok 1 i romanserien Skumringstid

Forfatter : Elisabeth Hammer
Tittel : Skumringstid
Navn på første bok : Drømmetegn
Utgis av : Cappelen Damm / NorskeSerier
Anbefales? : Uten tvil ❣️

Mine tanker etter å ha lest bok 1 i den nye romanserien "Skumringstid", skrevet av Elisabeth Hammer.

Det er ikke lenge siden nyheten om at Elisabeth Hammer skulle gi ut en ny serie, ble sluppet. Jeg ble som vanlig veldig spent, og gledet meg til å lese et lite utdrag. Etter å ha lest utdraget, tenkte jeg at dette var en serie jeg kunne like. Virket som serien inneholdt det jeg virkelig elsker å lese om, nemlig en hovedkarakter med litt magiske evner. Jeg begynte med en gang å glede meg til jeg skulle få lese den.

Endelig kom boka, jeg så at noen postet et bilde i romanseriegruppa mi "Romanserier-Lev i en annen verden en stund " på Facebook, at de hadde fått boka i posten. Jeg hadde glemt å hente posten, og da var det bare én ting å gjøre, og det var å hoppe i bilen og kjøre til postkassa, selv om klokka var 21 :) Kan jo si det slik at jeg ble veldig glad når jeg så boka i postkassa, og når jeg var hjemme igjen, så var det bare å gå rett inn i sofaen og sette seg, og der ble jeg sittende å lese. Jeg reiste meg ikke fra sofaen igjen før boka var lest ut den kvelden.

I denne serien møter vi Rakel. Rakel blir funnet i en gammel pram som dupper nedover en elv. Hun er 6 år, og hun har mistet foreldrene sine. De som finner henne i pramen, tar jenta til seg, de har ikke egne barn, og Rakel blir som en datter for dem, og blir den rettmessige arvingen til en stor, flott gård. Hun lever et godt liv, men det er ikke alle som vil henne godt. Noe hun raskt opplever. Hun har noen evner som hun ikke helt har skjønt selv, og noen begynner å kalle henne heks. Hun har varme hender, og hvis hun blir redd eller sint, så kan disse hendene bli så varme, at de som hun rører ved, hyler av smerte.

Selve handlingen begynner 12 år etter at Rakel blir funnet. Handlingen er fra Carljohansværn, og året er 1855. Rakel har blitt ei vakker og viljesterk dame med sterke meninger, og med sterk omsorg for både mennesker og dyr.

En ny lensmann kommer til sognet, og jeg kan ikke bli enig med meg selv, er han en av de snille eller slemme i serien? 😂 Jeg trodde først han kom til å bli den Rakel ville bli forelsket i, men så gjør han plutselig veldig onde ting, og jeg regner han som en av de slemme. Men så glimter han til med en litt sjarmerende humor, og noen gode kommentarer som får meg til å smile stort. Selv om han muligens er en av de slemme, så klarer Elisabeth å beskrive han slik at jeg ser han så tydelig for meg, og jeg liker det jeg ser 😂 Kan nesten kjenne noen gode ilninger som går helt ned i tærne mine når jeg leser det Elisabeth skriver om han. Jeg vil så gjerne lese mer om han. Men så plutselig gjør han noe helt sykt igjen, og jeg rister på hodet, og tenker jeg missliker han sterkt. Elisabeth har gjort en fantastisk jobb med denne karakteren.

Ellers kan det jo nevnes at Rakel har ei skikkelig ufordragelig farmor, som jo ikke er hennes farmor i blodet, og hun er garantert av det slemme slaget 😂. Hun godtar ikke Rakel som en av sine,og kaller Rakel for taterpakk pga hennes mørke farger.

Jeg kjenner at jeg gleder meg veldig til å bli bedre kjent med Rakel, Ask, Lars, Jenny, Eilert og alle de andre flotte karakterene Elisabeth skriver om i denne serien.

Språket i serien flyter fint. Elisabeth er ikke en fersk romanserie-forfatter, og det ser man tydelig. Hun er god til å beskrive omgivelser, og hun er fantastisk flink til å skape karakterer som virkelig trigger nysgjerrigheten min, og gir meg litt hodebry ;)

Serien oser av hemmeligheter, og mange mørke, spennende tråder som nok skal nøstes opp igjennom serien, samtidig som kjærlighet og drama lyser tydelig igjennom. Jeg gleder meg veldig til å følge denne serien videre, denne blir garantert en av de seriene som jeg bare MÅ lese med en gang jeg får tak i neste bok.