Bokanmeldelse av bok 1 i "Den Sorte Skonnert"

Jeg var så heldig at Aller forlag sendte meg et lesereksemplar av den første boka i trilogien "Den Sorte Skonnert", skrevet av Ketil Johan Zahl og Tor Johnsen. Første bok heter "Sjamankulen".

Først litt om boka :

Dette er en serie om russefinnen Thea Bjørkman og hennes reise langs kysten fra Vardø til Kristiania på slutten av 1800-tallet. Moren er død, og hun håper å finne et nytt fotfeste ved Vardø. Men ikke alle ønsker henne velkommen. Mange mener russefinnene har kontakt med underverdenen, noe som ikke er særlig populært.. Thea har også arvet et smykke etter moren, med uante krefter, som har vært hos sjamaner i flere generasjoner. Mange vil ha tak i dette smykket, og bruke dens makt selv.
I denne serien får leserne spenning, kjærlighet, historie og overtro.

Denne trilogien har et tema jeg synes er veldig spennende, russefinner og sjamaner er noe jeg ikke har lært eller lest så mye om. Derfor gledet jeg meg veldig til å lese denne boka.

Jeg begynte å lese boka en kveld, og hadde bare tenkt å lese litt, for å se om den virket bra. Jeg tenkte å lese et par kapitler, men endte opp med å lese ca 200 sider, og klokka hadde plutselig blitt 3 på natta. Jeg ble så oppslukt av det jeg leste, at jeg glemte tid og sted, og plutselig var det midt på natta, og boka var nesten lest ut.. Zahl og Johnsen skriver veldig bra, man ser tydelig for seg hvordan Vardø kan ha sett ut på 1800 tallet, hvordan butikker så ut, og hvordan hus og skur så ut, og jeg krøllet tærne i ren fryd til tider, siden historien er så bra skrevet.
Smykket til Thea, er veldig fascinerende, jeg gleder meg til å lese videre, og finne ut mer om det smykket, og hva det kan gjøre :)

Alt i alt kan jeg oppsummere med at denne bokdebuten til disse herrene, er utrolig bra. Det lyser igjennom at de vet hva de skriver om, og de må ha gjort mye research. Språket flyter fint, og man merker nesten ikke at man blar i boka. Om man ikke liker mystikk og magi, så er nok ikke denne trilogien den første jeg vil anbefale, men har man litt interesse for det, så er det nok et "must" at man må lese denne. Hvis de to siste bøkene er like bra som den første, så er det mulig denne seiler opp på min topp 5 liste over leste serier, selv om det bare er en trilogi :)

Hvis du ønsker å vinne en signert bok fra denne serien, så kan du bli med i min giveaway inne i romanseriegruppa mi på Facebook. Jeg deler ut 3 signerte bøker der.
Gruppa heter
Romanserier-Lev i en annen verden en stund